Pomoct, hodnotit i motivovat. V českém prostředí unikátní pozice, kterou jinak známe především z anglosaských vzdělávacích systémů, vzniká v Jihomoravském kraji - na středeční tiskové konferenci (11. května 2022) ji v brněnském sídle krajského úřadu představil náměstek hejtmana Jiří Nantl.
“Kvalitní vzdělávací systémy se totiž mimo jiné vyznačují tím, že nejlepší ředitelé bývají povyšováni do rolí s odpovědností za celý systém a táhnou jej dopředu,” komentuje Jiří Nantl, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast vzdělávání a strategii chytrého regionu. “Vnímám to jako svým způsobem pilotním projekt, na kterém bychom si měli ověřit fungování takových “nadředitelů” v rámci naší školské soustavy a naučit se, jak je pro lepší řízení školství využívat. V současné době jihomoravský krajský školský radní teoreticky přímo řídí 180 školských organizací, což je z manažerského hlediska nesmysl. Ve strategické perspektivě by bylo ideální vybudovat funkční strukturu, která bude do větší hloubky pracovat se skupinami ideálně 10 až 20 škol, jak to známe z dobře osvědčených školských distriktů v zahraničí. Jako první kraj v České republice proto jdeme konkrétními kroky tímto směrem,” dodal Nantl.
Novou funkci bude od 1. září 2022 zastávat Andrzej Bartoś, který současně skončí ve funkci ředitele Střední školy polytechnické v Brně. Bartoś je odbornou veřejností hodnocen velmi kladně, což dokazuje i zisk ocenění Ředitel roku v kategorii Středních škol, které si odnesl v roce 2018. Statut superintendenta odborného vzdělávání v Jihomoravském kraji schválila krajská rada dne 25. března 2022 a současně rozhodla, že nová pozice bude organizačně ukotvena v krajské agentuře pro podporu škol VIM, která také mj. zabezpečuje systém profesní podpory ředitelů škol v Jihomoravském kraji.
Superintendent odborného vzdělávání bude mít v krajské vzdělávací soustavě silnou pozici mimo jiné tím, že se bude podílet na hodnocení jednotlivých ředitelů středních odborných škol zřizovaných krajem. Jeho hlavními úkoly bude prostřednictvím dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a dalších opatření podpořit zlepšení kvality výuky všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů na středních odborných školách a navrhnout ucelený systém spolupráce středních odborných škol s praxí. Tím chce kraj zvyšovat atraktivitu středních odborných škol pro uchazeče a jejich rodiče a současně studenty odborných oborů motivovat dobrou zkušeností ze studia k tomu, aby u absolvovaného oboru zůstali.
“Zřízením této funkce kraj jasně ukazuje důležitost odborného školství. Chtěl bych své dlouholeté zkušenosti a dovednosti získané v průběhu vedení Střední školy polytechnické Brno, Jílová, p.o., a také působením v různých komisích pro odborné školství předat, a tím pomoct v řízení odborného školství v jihomoravským kraji. Nebudu sám, společně s panem náměstkem Nantlem zřídíme „Radu pro odborné vzdělávání a profesní přípravu“, která se bude skládat z šéfů už fungujících Center odborného vzdělávání a dalších odborníků z významných profesních organizací,” uvedl Bartoś.