ilustrační obrázek

Kraj podporuje školy při uprchlické krizi

24.3.2022 13:00
Podstatný počet uprchlíků tvoří žáci a studenti, a proto Jihomoravský kraj vytváří program na podporu škol a pedagogů k jejich začlenění.

Ke středeční 17. hodině bylo v KACPU JMK od jeho otevření registrováno 18 907 uprchlíků s tím, že velká část z nich se dosud vzhledem k bezvízovému styku neregistrovala.

„Příchod ukrajinských uprchlíků už teď fakticky znamená, že jakoby nám přibyl ve školství celý jeden populační ročník. Potřebujeme lidi, kteří nám coby učitelé pomůžou to zvládnout. Mají naši plnou podporu při tomto nelehkém úkolu,“ zahájil tiskový brífink Jiří Nantl – náměstek hejtmana pro oblast vzdělávání.

Prvotní aktivitu, kterou kraj připravil, je rozšíření portálu www.EducationJobs.cz . Ten vytváří databázi českých pedagogů se znalostí ukrajinštiny a ukrajinských učitelů prchajících před válkou. Cílem je mít jednotnou databázi, ze které mateřské, základní i střední školy mohou čerpat pedagogické kapacity. Již během prvních několika hodin se na portálu objevila desítka inzerátů. „Jazykovou bariéru mohou v začátcích pomoct překonat také učitelé původem z Ukrajiny, kteří současně najdou vlastní uplatnění,“ dodává Nantl.

Právě se začleněním žáků souvisí další z často skloňovaných problémů, a to nedostatečné kapacity na jednotlivých školách. „Požádali jsme jednotlivé školy, aby nám upřesnily své aktuální kapacity. Dnes můžeme garantovat v rámci prvního stupně základních škol přibližně 8 860 míst a na druhých stupních asi 4 800. Nutné je si uvědomit, že dostupná místa ve školách nekorespondují s místem pobytu uprchlíků, kteří se častěji zdržují ve velkých městech, a to z integračních i pracovních důvodů,“ komentuje Nantl aktuální kapacity škol.

Konkrétně v Brně je volných necelých 500 míst na prvním a 350 na druhém stupni. „Co se týče středních škol, tak tam aktuálně není největším problémem kapacita, ale legislativní možnosti přijetí v průběhu roku. Dosud není rozhodnutí ze strany ministerstva. Za sebe mohu říci, že bych přivítal variantu nástupu při začátku příštího školního roku s tím, že do té doby by středoškoláci mohli být účastni ve výuce jako pozorovatelé, čímž bychom je začali začleňovat do kolektivu,“ dodává Nantl.

Jihomoravský kraj ve spolupráci se Vzdělávacím institutem pro Moravu (VIM), kteří zřizuje, naplánoval i další aktivity směřující ke vzdělávání pedagogů. „Vzhledem k dramatickým událostem na Ukrajině předpokládáme, že do České republiky může dorazit až 100 tisíc dětí. Školám je proto nutné nabídnout možnost sdílení zkušeností se vzděláváním cizinců,“ vysvětluje Leona Sapíková – ředitelka VIM. Jedna z forem podpory jsou reflexivní semináře, ve kterých bude docházet k předávání zkušeností.

„Máme celou řadu škol, ve kterých se nyní vzdělává více než 100 ukrajinských dětí. Jedná se např. o ZŠ a MŠ Staňkovu, ZŠ Šlapanice a další. Zástupci těchto zkušenějších škol na pravidelných setkáních budou sdílet klíčové úskalí a rady, jak je řešit,“ říká Nantl.

Mimo to budou spuštěny široké programy vzdělávacích akcí určené pro vzdělávání českých učitelů, ale i semináře zaměřené na českou školskou soustavu a další lokální záležitosti, které jsou nutné pro začlenění ukrajinských učitelů. „Připravili jsme sérii seminářů, které se mimo jiné budou zaměřovat na metodiku výuky českého jazyka, způsobu začleňování žáků cizinců do výuky i alternativní způsoby postupu pro nové děti. První seminář na téma začleňování bude již 29. března a uskuteční se pro školy díky podpoře kraje zcela zdarma,“ oznámila Sapíková.

Vedle této aktivity kraj organizuje i integrační a adaptační kurzy, a to zatím v Brně, Hodoníně a Břeclavi se zaměřením na výuku českého jazyka.

3
4
8
2