Regulace reklamy

31.10.2019 0:00

Jednou z oblastí, kterou se Krajský živnostenský úřad zabývá, je dozor nad reklamou.

Reklamou se podle § 1 odst. 2 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, v platném znění (dále jen „zákon o regulaci reklamy“) rozumí „oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky, pokud není dále stanoveno jinak.“ 

Komunikačními médii se pak ve smyslu zákona o regulaci reklamy rozumí „prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální mediální služby na vyžádání, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky.“ (§ 1 odst. 3 zákona o regulaci reklamy)

Orgány, které vykonávají podle zákona o regulaci reklamy dozor nad dodržováním tohoto zákona, jsou:

a) Rada pro rozhlasové a televizní vysílání - reklama šířená v rozhlasovém a televizním vysílání a v audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a sponzorování v rozhlasovém a televizním vysílání a v audiovizuálních mediálních službách na vyžádání

b) Státní ústav pro kontrolu léčiv - reklama na humánní léčivé přípravky, na lidské tkáně a buňky a sponzorování v této oblasti, s výjimkou působnosti podle písmena a),

c) Ministerstvo zdravotnictví - reklama na zdravotní služby a sponzorování v této oblasti, s výjimkou působnosti podle písmena a),

d) Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský - reklama na přípravky na ochranu rostlin, s výjimkou působnosti podle písmena a),

e) Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv - reklama na veterinární léčivé přípravky, s výjimkou působnosti podle písmena a),

f) Úřad pro ochranu osobních údajů - nevyžádaná reklama šířená elektronickými prostředky podle zvláštního právního předpisu, v případě, že způsob šíření této reklamy je nekalou obchodní praktikou,

g) Státní zemědělská a potravinářská inspekce - pro požadavky stanovené zákonem o potravinách a tabákových výrobcích, zejména pokud jde o uvedení informace naznačující, že země původu potraviny je Česká republika pro výživové nebo zdravotní tvrzení podle přímo použitelného předpisu Evropské unie o výživových a zdravotních tvrzeních pro zavádějící informaci užitou v rozporu s přímo použitelným předpisem Evropské unie o poskytování informací o potravinách spotřebitelům pro údaje použité v rozporu s přímo použitelnými předpisy Evropské unie, které stanoví pravidla pro použití označení původu, zeměpisných označení a tradičních výrazů v reklamě na potraviny, včetně sponzorování, s výjimkou působnosti podle písmena a)

h) celní úřady - reklama, propagace nebo podpora hazardních her zakázaných podle zákona upravujícího hazardní hry, a sponzorování v této oblasti, s výjimkou působnosti podle písm. a),

i)  krajské živnostenské úřady v ostatních případech.
 

Související odkazy:

Rada pro reklamu

Kodex reklamy

Zákon o regulaci reklamy