ilustrační obrázek

Jihomoravští silničáři jsou na zimní měsíce připraveni, naskladněno mají 25 000 tun inertních materiálů

19.11.2025 16:00
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) zajišťuje v nadcházejícím zimním období komplexní zimní údržbu na silnicích II. a III. třídy v celkové délce 3 881,329 km.

Silničáři mají k dispozici zásobníky pro skladování rozmrazovacích kapalin na celkových 441
000 litrů a dále pak cca 25 000 tun inertních materiálů, které jsou dle spotřeby a zkušeností
rozděleny po oblastech, v rámci celého kraje.
Kromě krajských silnic má i letos SÚS JMK v údržbě státní silnice I. třídy na území
Jihomoravského kraje, mimo těch v Brně, a to v celkové pasportní délce cca 392 km. Krajští
silničáři nezajišťují údržbu silnice I/52 v úseku D1 – sjezd Rajhrad a dálnice D 52, tyto
obsluhuje Ředitelství silnic a dálnic v rámci jejich střediska v Chrlicích.
„Silniční síť v Jihomoravském kraji je po dobu zimního období rozdělena do tzv. „pracovních
okruhů“, kterých je celkem 102 s průměrnou délkou cca 40 km s vazbou na stanovené
časové lhůty, kapacitní výkony používaných mechanismů a klimatické podmínky. Tyto
pracovní okruhy nezahrnují zimní údržbu cca 56 km silnic I. třídy a cca 121 km silnic II. a III.
třídy ve městě Brně, jmenované jsou v plné obslužnosti Brněnských komunikací,“
uvedl
provozní náměstek ředitele SÚS JMK Milan Macháček s tím, že jsou jasně definované časové
lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti.
Z praktického hlediska to pak znamená, že na dálnicích a rychlostních silnicích bude sjízdnost
zajištěna do 2 hodin, na silnicích zařazených do I. pořadí do 3 hodin, II. pořadí do 6 hodin a
III. pořadí do 12 hodin. Z organizačního hlediska zajišťuje SÚS JMK zimní údržbu v řadě
okruhů ve vlastní režii, na některých pak fungují externí společnosti.
„I v letošním roce máme několik silničních úseků, kde zimní údržba probíhat nebude. Jedná
se o takové, na nichž není provozována osobní linková doprava, a dlouhodobě mají malý
dopravní význam. Celkově se jedná cca o 104 k
m,“ doplnil náměstek Macháček.
Zimní údržbu zajišťují speciální autosypače. Při sněžení jsou používány další smluvně
zajištěné mechanismy – traktory s radlicemi, kterých je k dispozici cca 200, dále nakladače a
nákladní automobily se šípovými pluhy, kterých je k dispozici celkem 11.
„Pro odstraňování větších sněhových vrstev má Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje
celkem 9 sněhových fréz. Dále je vybavena 2 speciálními ledořezy, které jsou umístěny na
cestmistrovstvích v Boskovicích a ve Vyškově a jsou určeny k odstraňování ujetých vrstev
sněhu, především se jedná o vyjeté koleje na inertně udržovaných úsecích silnic,
“ popsal
ředitel SÚS JMK Jindřich Hochman, který dále dodal, že společně se zahájením zimního
období je také zajištěn provoz meteostanic.

Z celkového počtu 25 meteostanic, provozovaných Správou a údržbou silnic Jihomoravského
kraje, je kamerou osazeno celkem 19 z nich. Dále došlo k rozšíření počtu tzv. kamerových
bodů, kterých má aktuálně organizace v provozu 7. Náhled na další kamery jsou k dispozici
přes Ředitelství silnic a dálnic.
„Záběry z kamer jsou na jak na našich internetových stránkách (www.susjmk.cz), tak na
stránkách www.dopravniinfo.cz. Od loňského roku pak na našich webových stránkách máme
i mapu, z které je zřejmý pohyb vozů údržby, lze tak najít nejen kontrolní výjezd, ale i záznam
o pohybech posypových vozů,“
uzavřel náměstek Macháček.