ilustrační obrázek

Ve Skalce začíná třídenní celostátní setkání ombudsmanů ve zdravotnictví

29.5.2024 10:00
Od roku 2019 si na něm ombudsmani vyměňují zkušenosti a navrhují strategie pro zlepšení komunikace a řešení problémů ve zdravotnictví.

Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR ve spolupráci s Nemocnicí Kyjov a Odborem zdravotnictví Krajského úřadu Jihomoravského kraje pořádá celostátní setkání ombudsmanů ve zdravotnictví. Setkání se pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha koná od 29. do 31. května 2024 v jihomoravské Skalce.

„Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví České republiky vznikla v roce 2019 a od té doby se napříč celou republikou scházíme a vyměňujeme si zkušenosti. Nejenom takzvaní nemocniční ombudsmani, ale všichni pracovníci, kteří řeší stížnostní agendu. To znamená, že pokud klient nebo rodina pacienta není spokojena s poskytovatelem zdravotní služby, mohou se na nás obrátit a my následně řešíme stížnost nebo pomůžeme v komunikaci a pokusíme se najít řešení,“ objasnil Petr Ballek, předseda Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR.

Setkání se zúčastní zástupci Odboru zdravotnictví Jihomoravského kraje, Kanceláře veřejného ochránce práv ČR, Institutu pro etické poradenství ve zdravotnictví, Ministerstva zdravotnictví ČR a také zástupci nemocnic z celé České republiky.

„Komunikace je základ řešení každého problému. Institut zdravotního ombudsmana chápu jako zásadní pro vnitřní nastavení nemocnic a jejich hladký chod. Pokud se s výstupy setkání a otevřené debaty naučíme v budoucnu ještě intenzivněji pracovat, těším se, kam nás tato služba posune,“ říká jihomoravský radní pro oblast zdravotnictví Karel Podzimek.

„Velmi mě těší, že Nemocnice Kyjov hostí toto setkání. Považuji za vhodné, pokud si zainteresovaní mohou vyměnit názory, zeptat se na to, co je zajímá, a především sdílet dobrou praxi. Věřím, že právě toto setkání přispěje k další efektivitě činnosti nemocničních ombudsmanů,“ podpořil myšlenku setkání náměstek hejtmana a starosta Kyjova František Lukl.

Setkání se koná dvakrát ročně na různých místech České republiky. Slouží jako platforma pro sdílení pracovních zkušeností ombudsmanů a rozvoj institutu ombudsmana ve zdravotnictví. Komunikace je klíčovým aspektem řešení problémů ve zdravotnictví, a právě na ni se toto setkání zaměřuje. Práci ombudsmana v nemocnicích detailně určí až zákon o zdravotních službách. Zatím ho definuje metodika Ministerstva zdravotnictví ČR, které vešla v platnost v červnu 2023. Ombudsman podle ní řeší především spory pacientů a zdravotníků.

„Nejčastěji v nemocnici řešíme stížnosti pacientů a mým úkolem je vysvětlit oběma stranám, jaké je možné řešení problému. Většinu vykomunikujeme osobně nebo telefonicky a k podání stížnosti dochází minimálně. Podané stížnosti se řeší i ve spolupráci s etickou komisí. Ke mně jako k ombudsmanovi se dostane ale i řada pochval a poděkování, a dělá mi velkou radost, že jejich počet narůstá,“ uvedla Veronika Neničková, náměstkyně pro ošetřovatelskou péči, ombudsmanka Nemocnice Kyjov a spoluorganizátorka setkání.

Setkání na Moravě vyvrcholí jednáním členů Asociace ombudsmanů, které určí další kroky a strategie pro zlepšení komunikace a řešení problémů ve zdravotnictví.