ilustrační obrázek

Hejtman, zástupci vedení kraje, SÚS JMK a brněnských tepláren se v Ivančicích setkali se starosty

27.5.2024 19:30
Tématem byly návozové trasy a výstavba horkovodu kvůli rozšíření Jaderné elektrárny Dukovany.

Zástupci vedení Jihomoravského kraje se dnes v Ivančicích setkali se starosty obcí, kterých se budou týkat změny související s výstavbou nových bloků v Jaderné elektrárně Dukovany. Informace starostům poskytli taky zástupci Správy a údržby silnic JMK, společnosti Teplárny Brno a společnosti KPMG ČR, která má zpracovávat socioekonomickou studii projektu.

Celkem 42 silničních úseků v Jihomoravském kraji čeká rekonstrukce kvůli výstavbě nového zdroje v Jaderné elektrárně Dukovany, zhruba u třetiny z nich už přitom probíhají projekční práce.„Čím rychleji se nám podaří vše potřebné připravit, tím lépe. Projektanti teď pracují na části balíčku staveb díky financím z krajského rozpočtu, určující pro nás bude ale taky podpora ze strany SFDI, která pro letošní rok činí 35 mil. Kč,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jiří Crha. Objem financí, který půjde do návozových tras celkem, dosahuje skoro k 2,3 mld. Kč. S realizací se počítá do konce roku 2028. Debata se starosty směřovala k řešení jednotlivých úseků návozových tras. „Pro nás jsou to velmi užitečné a potřebné informace. My jsme ti, kteří je pak budou předávat občanům, takže je nutné mít v hlavě data, podklady a plány. U nás se bude řešit obchvat, po kterém by mohly větší náklady do Dukovan jezdit – věříme, že se vše zvládne tak, aby naši lidé žádné negativní dopady nepocítili,“ říká starosta Branišovic na Brněnsku Marek Sovka.

Stěžejní součástí projektu je také příprava na výstavbu tepelného napaječe a obchvatu Brna tak, aby byly zajištěny dodávky tepla z elektrárny. Horkovod by měl pomoct ke zvýšení energetické bezpečnosti Brna, snížení závislosti na zemním plynu a snížení emisí. Odhadové náklady, které počítají s inflací, dosahují na 19,4 mld. Kč. Hlavním investorem budou brněnské teplárny.

Kvůli časové, finanční i materiální náročnosti projektu vznikla také potřeba analyzovat dopady přípravy a realizace výstavby zpracováním socioekonomické studie, kterou byla pověřena společnost KPMG. Hlavním cílem studie je posoudit přínosy a případná rizika výstavby pro Jihomoravský kraj a Kraj Vysočina, zvláště pak pro města Moravský Krumlov, Znojmo, Ivančice a jejich okolí. Studie by pak měla dopomáhat v předcházení potenciálních problémů a zároveň zviditelňovat pozitivní možnosti využití celého projektu. Studii, kterou si nechaly společně zpracovat oba kraje a Ministerstvo pro místní rozvoj, by měla vybraná firma odevzdat na konci září letošního roku – do konce kalendářního roku pak bude probíhat její připomínkování. „Je to největší strategický projekt v Česku a my se na něj a všechno, co přinese, chceme dívat realisticky. Víme už teď, že díky němu budeme mít 2,3 miliardy investic do silnic, které budou sloužit jako návozové trasy, ale taky to může přinést nové příležitosti i pracovní místa,“ dodává jihomoravský hejtman Jan Grolich.

foto - návozové trasy, jednání 01.jpg
foto - návozové trasy, jednání 02.jpg
foto - návozové trasy, jednání 03.jpg
foto - návozové trasy, jednání 04.jpg
foto - návozové trasy, jednání 05.jpg
foto - návozové trasy, jednání 06.jpg
foto - návozové trasy, jednání 07.jpg
foto - návozové trasy, jednání 08.jpg
foto - návozové trasy, jednání 09.jpg
foto - návozové trasy, jednání 10.jpg
foto - návozové trasy, jednání 11.jpg
foto - návozové trasy, jednání 12.jpg
foto - návozové trasy, jednání 13.jpg
foto - návozové trasy, jednání 14.jpg