Dopravce bude zajišťovat provoz příštích 10 let – od prosince 2024 do prosince 2034.
O provozovateli vlaků Moravia na nejvytíženějších dvou regionálních linkách S2 (Křenovice – Brno – Letovice) a S3 (Hustopeče / Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov) a dále na linkách S9 (Břeclav – Hodonín) a S51 (Břeclav – Šakvice) rozhodli krajští radní 6. března 2024. Vítězným dopravcem se staly České dráhy, které už tyto linky v současnosti provozují.
„O veřejnou zakázku projevili zájem tři dopravci, přičemž nejnižší cenu nabídly právě České dráhy. Provozované jednotky ujedou zhruba 4,5 mil. vlakových kilometrů ročně. Cena za jeden kilometr jízdy jednou jednotkou vychází na 44,60 Kč. Oproti původním předpokladům, tak Jihomoravský kraj výrazně ušetří,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha, který za kraj dnes smlouvu podepsal.
České dráhy, které v nabídkovém řízení uspěly proti RegioJetu a Arrivě, na sebe berou roli dopravce, takže zajistí provoz jednotek podle krajem nastaveného jízdního řádu. „Těší nás další vítězství v takto velké a specifické soutěži a rádi zajistíme provoz elektrických vlaků Moravia i v dalších deseti letech. Smlouva na provoz jihomoravských příměstských vlaků z naší strany počítá zejména se strojvedoucími a dispečery, ale zajistíme také další služby související například s plánováním jízdního řádu, zásobením jednotek vodou, čištěním vlaků, navazující údržbou nebo náhradní dopravou,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Opravy, údržbu a čištění jednotek Moravia bude zajišťovat v rámci tzv. full servisu jejich výrobce Škoda Transportation – smlouvu s ní má kraj na 30 let.
37 elektrických jednotek Moravia pořídil Jihomoravský kraj za 6 a půl miliardy Kč. 6 jednotek je dvouvozových, 31 čtyřvozových. V provozu jsou všechny od loňského léta. Na páteřních linkách IDS JMK převezou 10 milionů cestujících ročně.