JES – náležitosti podle zákona o ochraně přírody a krajiny

Specifické náležitosti žádosti o jednotné environmentální stanovisko (JES) podle zákona o ochraně přírody a krajiny

JES nahrazuje z hlediska zákona o ochraně přírody a krajiny (dále jen „zákon“) následující správní úkony:

  • souhlas se zásahem, který by mohl vést k poškození nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce (§ 4 odst. 2)
  • uložení zajištění a použití prostředků k zabránění zbytečnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů (§ 5 odst. 3)
  • stanovení odchylného postupu při ochraně ptáků (§ 5b odst. 1)
  • povolení ke kácení dřevin podle § 8 odst. 1, včetně uložení náhradní výsadby (§ 9 odst. 1)
  • povolení výjimky ze zákazu ničit, poškozovat nebo upravovat jeskyně nebo jinak měnit jejich dochovaný stav (§ 10 odst. 2)
  • souhlas se zásahem do krajinného rázu (§ 12 odst. 2)
  • souhlas k povolování nebo provádění staveb, změně způsobu využití pozemků, terénním úpravám, změnám vodního režimu pozemků nebo k nakládání s vodami, k použití chemických prostředků a ke změnám druhu pozemku (§ 37 odst. 2)
  • souhlas s provedením činností a zásahů v ochranném pásmu památného stromu (§ 46 odst. 1)
  • povolení výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů (§ 56 odst. 1) 
  • souhlas se zřízením nebo zrušením veřejně přístupných účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území (§ 63 odst. 1)

Skutečnost, zda jsou jednotlivé instituty zákona dotčeny a je nutné je do jednotného environmentálního stanoviska zahrnout, lze zjistit z hodnocení záměru se závažnými dopady na zájmy ochrany přírody, pokud má být dle § 67 žadatelem doloženo.

Pokud ne, lze jako podklad pro zjištění uvedeného i doložení náležitostí žádosti dle § 83a a vyhlášky č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení žadatelem zadat zpracování jiného odborného podkladu osobou s odpovídající přírodovědnou kvalifikací.  

Přílohy žádosti

Projektová dokumentace záměru, zpracovaná pro povolovací řízení podle jiných předpisů (nebo jiná obdobná dokumentace) musí v souladu s § 83a odst. 1 obsahovat

  • podrobný popis technického a technologického řešení, spočívající zejména v popisu charakteru záměru, zdůvodnění umístění záměru z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem, včetně přehledu zvažovaných variant a hlavních důvodů pro jejich výběr, popřípadě odmítnutí, z hlediska ochrany přírody a krajiny,
  • informace o termínu zahájení provádění záměru a jeho dokončení, délce provozu a termínu případné likvidace záměru,
  • informace o vstupech a výstupech a z nich vyplývajících předpokládaných vlivech záměru na okolní přírodu a krajinu v době provádění, provozu a případné likvidace záměru,
  • stanovisko orgánu ochrany přírody podle § 45i odst. 1 nebo posouzení vlivů záměru na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti podle § 45i odst. 2, nejedná-li se o žádost podle § 45i odst. 1, jsou-li podle tohoto zákona vyžadovány,
  • hodnocení vlivů záměru podle § 67, je-li podle tohoto zákona vyžadováno
    • Hodnocení zpracovává autorizovaná osoba dle § 45i odst. 3 a násl. V případě pochybností o závažnosti zásahu lze požádat o stanovisko příslušný orgán ochrany přírody.
    • Pokud se nebude jednat o zásah se závažnými dopady (pro které nebude nutné pořídit jeho hodnocení dopadů na chráněné zájmy dle § 67), důrazně doporučujeme za účelem zjištění následujících zákonných náležitostí žádosti pořídit jiný odborný podklad zpracovaný k tomu kvalifikovanou osobou (nejlépe osobou s autorizací dle § 45i odst. 3 a násl., nebo osobou s příslušným přírodovědným vzděláním a praxí v ochraně přírody). 
    • Z tohoto hodnocení a dalších výše uvedených údajů bude zřejmé, který z institutů zákona o ochraně přírody bude záměrem dotčený a bude vyžadovat vydání příslušného souhlasu nebo povolení podle zákona.
  • technické výkresy a mapovou dokumentaci

A dále v souladu s § 83a odst. 2 následující údaje o záměru, nejsou-li součástí projektové dokumentace:

  • charakteristiku stavu přírody a krajiny v dotčeném území, které budou záměrem pravděpodobně významně ovlivněny, zejména strukturu a ráz krajiny, její geomorfologii a hydrologii, ekosystémy a jejich složky, biotopy druhů, části území a druhy chráněné podle zákona o ochraně přírody a krajiny, zejména významné krajinné prvky, územní systémy ekologické stability krajiny, zvláště chráněná území, ochranná pásma zvláště chráněných území, přírodní parky, evropsky významné lokality, ptačí oblasti, ptáky nebo zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů,
  • charakteristiku možných vlivů a odhad jejich významnosti z hlediska pravděpodobnosti, doby trvání, frekvence a vratnosti,
  • návrh opatření k prevenci, vyloučení a snížení všech významných nepříznivých vlivů na přírodu a popis kompenzací, pokud je to vzhledem k záměru možné,
  • výčet a podrobné vysvětlení důvodů pro vydání souhlasu nebo povolení výjimky, jedná-li se o činnost zakázanou podle tohoto zákona, v souladu s tímto zákonem.

Konkrétně pro frekventovaná řízení doložit k žádostem o jednotlivé instituty v případě jejich dotčení: 

Souhlas k zásahu do významného krajinného prvku

  • Výčet záměrem dotčených významných krajinných prvků registrovaných dle § 6,
  • výčet významných krajinných prvků uvedených v § 3 odst. 1 písm. b), tj. lesů, rašelinišť, vodních toků, rybníků, jezer a údolních niv,
  • současně popsat jejich ekologický význam a dopady záměru na konkrétní významný krajinný prvek.

Žádost o odchylný postup při ochraně ptáků

V souladu s § 5b uvést zákaz dle § 5a odst. 1 písm. a–e), ze kterého se odchylný postup žádá, a dále:

  • specifikaci zakázané činnosti, kterou má vydání odchylného postupu umožnit
    • V případě úmyslných činností je míněn i úmysl nepřímý. Avšak v případě všech zákazů se jedná pouze o zakázané činnosti významné z hlediska cílů směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/147/ES ze dne 30. listopadu 2009 o ochraně volně žijících ptáků, tj. takové, které mohou ohrozit početnost populace druhu, nebo mít vliv na zachování areálu jeho rozšíření.
  • označení druhů a množství ptáků, na které se má odchylný postup vztahovat,
  • prostředky, způsob nebo metody povolené pro odchyt nebo zabíjení,
  • důvod pro odchylný postup vycházející z § 5b odstavce 1 nebo 2:
    • Důvod pro odchylný postup dle § 5b odst. 1, tj. argumentaci, že odchylný postup má být stanoven v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti, v zájmu bezpečnosti leteckého provozu, při prevenci závažných škod na úrodě, domácích zvířatech, lesích, rybářství a vodním hospodářství nebo za účelem ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, popř. pro účely výzkumu a výuky, opětovného osídlení určitého území populací druhu nebo opětovného vysazení druhu v jeho původní oblasti rozšíření nebo pro chov v lidské péči pro tyto účely. Dále argumentaci, že neexistuje jiné uspokojivé řešení.
    • Důvod pro odchylný postup dle § 5b odst. 2, tj. pro odchyt, držení nebo jiné využívání ptáků v malém množství – uvést vyhodnocení stavu místní populace. 
  • podmínky a časové a místní okolnosti

Žádost o povolení kácení dřevin

Údaje dle zákona a vyhlášky č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, tj.:

  • označení katastrálního území a parcely, na které se dřeviny nachází,
  • stručný popis umístění dřevin a situační zákres,
  • doložení vlastnického práva či nájemního nebo uživatelského vztahu žadatele k příslušným pozemkům, nelze-li je ověřit v katastru nemovitostí,
  • písemný souhlas vlastníka pozemku s kácením, není-li žadatelem vlastník pozemku;
    • to neplatí pro žádost o povolení kácení dřevin nebo o závazné stanovisko ke kácení dřevin v souvislosti se záměrem, pro který je zvláštním právním předpisem stanoven účel vyvlastnění,
  • specifikaci dřevin, které mají být káceny, zejména druhy, popřípadě rody dřevin, jejich počet a obvod kmene ve výšce 130 cm nad zemí;
    • pro kácení zapojených porostů dřevin lze namísto počtu kácených dřevin uvést výměru kácené plochy s uvedením druhového, popřípadě rodového zastoupení dřevin a zdůvodnění žádosti,
  • v rámci zdůvodnění žádosti je nutné v souladu s § 8 odst. 1 uvést důvody pro povolení kácení a jejich závažnost a současně vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin
  • v souladu s § 83a je v rámci kompenzace ekologické újmy vzniklé kácením zapotřebí popsat rozsah této ekologické újmy a navrhnout adekvátní kompenzaci. V případě návrhu náhradní výsadby ve smyslu § 9 je nutné doložit souhlas vlastníka pozemku s jejím provedením,
  • v případě, že se dřeviny nacházejí na silničních pozemcích, je nezbytné doložit vyjádření příslušného silničního správního úřadu ke kácení.

Souhlas se zásahem do krajinného rázu

  • Doložit rozsah viditelnosti zásahu a jeho vizualizaci z frekventovaných míst pohledu,
  • v rozsahu viditelnosti dále doložit přítomnost zákonných znaků a jejich význam z hlediska krajinného rázu. Zákonnými znaky dle § 12 odst. 2 jsou
    • zvláště chráněná území,
    • významné krajinné prvky,
    • kulturní dominanty (pozitivně vnímané výsledky činnosti člověka) a
    • harmonické měřítko a vztahy v krajině (soulad měřítka a vztahu přírodní, kulturní a historické charakteristiky v místě).

Povolení výjimky ze zákazů pro zvláště chráněné druhy živočichů a rostlin

  • Uvést druh a počet jedinců, pro které je výjimka žádána,
  • uvést, ze kterých zákonných zákazů uvedených v § 49 pro zvláště chráněné druhy rostlin a v § 50 pro zvláště chráněné druhy živočichů je výjimka žádána,
  • uvést argumenty pro naplnění požadavků dle § 56 odst. 1 a odst. 2 zákona. Tj. argumenty o existenci veřejného zájmu na realizaci záměru a o jeho převaze nad zájmem ochrany přírody, popř. argumenty, že realizace záměru je v zájmu ochrany přírody,
  • pro druhy chráněné legislativou EU
    • doložit naplnění některého z důvodů dle § 56 odst. 2 písm. a–e), tj. že záměr lze povolit:
      • v zájmu ochrany volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a ochrany přírodních stanovišť,
      • v zájmu prevence závažných škod, zejména na úrodě, dobytku, lesích, rybolovu, vodách a ostatních typech majetku,
      • v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti nebo z jiných naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu, včetně důvodů sociálního a ekonomického charakteru a důvodů s příznivými důsledky nesporného významu pro životní prostředí,
      • pro účely výzkumu a vzdělávání, opětovného osídlení určitého území populací druhu nebo opětovného vysazení v původním areálu druhu a chovu a pěstování nezbytných pro tyto účely, včetně umělého rozmnožování rostlin,
      • v případě zvláště chráněných druhů ptáků pro odchyt, držení nebo jiné využívání ptáků v malém množství,
    • uvést argumenty, že neexistuje jiné uspokojivé řešení k dosažení cíle sledovaného záměrem a že povolovaná činnost neovlivní dosažení či udržení příznivého stavu druhu z hlediska ochrany. 

Souhlas se zřizováním a rušením cest

  • Výčet nových účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území, v případě, že v souvislosti se záměrem dochází k jejich zřízení nebo jsou tyto rušeny,
  • uvést argumentaci, jaký má jejich zřízení či rušení význam z hlediska veřejného zájmu na zachování průchodnosti krajiny.

Zpět na přehled náležitostí žádosti

Zpět na hlavní rozcestník JES