dokumentace pro vydání územního rozhodnutí (DUR) zde
Předmětem žádosti je umístění stavby dopravní infrastruktury, spočívající převážně v novostavbě kapacitní silnice I. třídy I/73, ve čtyřpruhovém, směrově děleném uspořádání, využívající v předmětném úseku koridor německé exteritoriální dálnice Vratislav – Vídeň. Silnice „I/73“ navazuje na dříve užívané názvy „rychlostní silnice R43“ nebo „dálnice D43“. Důvodem změny čísla tahu ze 43 na 73 je nevhodná dualita, která po vyřazení tahu z kategorie dálnic vznikla ve dvou úsecích I/43 mezi Brnem a Svitavami. Hlavním předmětem stavby je tedy čtyřpruhová silnice I/73 v úseku mezi (budoucí) mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Lysice a MÚK Svitávka. Součástí záměru je též přestavba navazujících silnic I. třídy (I/43), II. třídy (II/150 a II/367), III. třídy (III/3764, III/3767, III/3765, III/37420, III/37429, III/37722) a účelových komunikací v majetku obcí dle katastru nemovitostí. Řešený úsek silnice I/73 je etapovou součástí plánovaného uceleného tahu kapacitní silnice I/73 mezi dálnicí D1 u Brna a dálnicí D35 u Moravské Třebové. Hlavní trasa kapacitní silnice I/73 v kategorii S 26,0 začíná v místě budoucí MÚK Lysice v km 33,7, pokračuje přes MÚK Skalice n/S v km 38,7 a končí v km 41,0 v MÚK Svitávka. Silničním přivaděčem (propojem) mezi stávající trasou I/43 a novou trasou I/73 bude přeložka silnice I/43 do stopy II/376 (SO 102.1) v kategorii S 9,5. Napojení nahrazených úseků původní I/43 u Bořitova (nově II/643 – SO 122 a III/37722 – SO 123) na její přeložku je řešeno dvěma novými stykovými křižovatkami. Nové napojení silnice II/376 (SO 120) ve směru na Lysice v místě budoucí MÚK Lysice je řešeno dočasnou stykovou křižovatkou s úsekem dočasné I/43 (SO 102.2). Křížení kapacitní silnice I/73 se silnicemi III/3767 (do Lysice), III/3764 (do Drnovic) a III/3765 (do Voděrad) je řešeno mimoúrovňově. Před Sebranicemi v místě křížení se stávající silnicí I/43 bude vytvořena MÚK Skalice nad Svitavou. Mimoúrovňová křižovatka není všesměrná, ale pouze rozštěpová v relaci Brno-Svitavy. Dopravně méně významné pohyby budou obslouženy souběžnou II/150 přes MÚK Svitávka. V rámci vybudování MÚK Skalice nad Svitavou dojde k výstavbě dvou nových ramp a částečnému přeložení stávajících původních silnic I/43 (nově II/643), II/150 (od Boskovic) a III/37429 (od Skalice). MÚK Skalice nad Svitavou bude ukončena v okružní křižovatce Sebranice, která řeší napojení ramp MÚK, silnice II/150 a pokračování stávající I/43 směrem na Svitavy (okružní křižovatka je samostatná stavba s brzkou realizací). Za MÚK Skalice nad Svitavou vede trasa I/73 mírně východně od tělesa nedokončené dálnice, protože toto těleso od 60. let využívá silnice II/150. V místě stávající stykové křižovatky silnic II/150 a III/37420 bude vybudována MÚK Svitávka. Jde o křižovatku osmičkového tvaru (jihozápadní a severovýchodní kvadrant). V této stavbě budou realizovány obě větve v jihozápadním kvadrantu a větev směrem na Brno v severozápadním kvadrantu. Větev od severu v tomto kvadrantu není předmětem této stavby, ale vybuduje se v další, severní etapě I/73. V rámci objektu rovněž dojde ke změně stávající stykové úrovňové křižovatky silnice II/150 a III/37420 na křižovatku okružního typu s pěti rameny, kde kromě ramp MÚK je také navržena větev pro obsluhu průmyslové zóny, se kterou je uvažováno v rámci územního plánu obce Svitávka. Vzhledem k tomu že kapacitní silnice I/73 bude silnice s omezeným přístupem, tak bude po obou jejích stranách vybudována síť paralelních obslužných komunikací, které zajistí provoz pro pomalá zemědělská vozidla, cyklisty atd. Z těchto paralelních polních cest bude prováděna také obsluha území (napojení sadů a polností) a případná údržba retenčních příkopů. Stávající povolené sjezdy na polnosti a k průmyslovým areálům budou zachovány (nebo nahrazeny) za zlepšení jejich geometrie a celkového dopravního řešení.