Hlava plná těžkejch myšlenek? Ústřední heslo krajské kampaně, jejímž cílem bylo probuzení zájmu o duševní zdraví u teenagerů a nabídnutí cest, jak případné problémy řešit nebo jak se dostat do duševní pohody. Na řadu teď přichází navazující osvětová kampaň, která bude cílit primárně na rodiče. Jihomoravští zastupitelé na její realizaci poslali dva miliony korun.
Kampaň „Těžká hlava”, které vévodil netradiční symbol kamene na hlavě, sbírala úspěch především na sociálních sítích. Videa na TikToku vidělo přes 4 miliony diváků, profil na Instagramu pak oslovil téměř půl milionu uživatelů. Pozitivní zpětná vazba přišla i z odborných center, která zaznamenala vyšší poptávku po některých typech služeb. „Víme podle tvrdých dat, že každý pátý dospívající zažije některou z forem duševního onemocnění, a proto jsme iniciovali osvětovou kampaň na teenagery s nabídkou konkrétní pomoci. Nyní reagujeme na stav, kdy si často rodiče ani nepřipouští, že právě jejich dítě může mít potíže. Věřím, že také v tomto případě se nám podaří komunikačně problém podchytit a nasměrovat rodiče i jejich děti správným směrem,” vysvětlil záměr Karel Jurka, radní pro oblast vzdělávání.
„Jedním z cílů kampaně je osvěta směrem k rodičům a k těm, kteří s dětmi a dospívajícími přichází do kontaktu ve škole nebo například v zájmových kroužcích. Duševní zdraví bývá ve společnosti ještě pořád zlehčováno, přitom dopady neřešení problémů jsou obrovské. Jak na systém sociálních služeb, tak zejména na zdravotnictví. Proto chceme ukázat, že pomoc a podpora i pro rodiče existuje, ale také to, že je mimořádně důležité myslet na prevenci a péči o duševní zdraví,” uvedla Jana Holomčík Leitnerová, radní pro sociální a rodinnou politiku.
Kampaň je dalším výstupem meziresortního týmu pro oblast duševního zdraví, který byl v roce 2023 vytvořen při VIM – Vzdělávacím institutu pro Moravu, jenž je opětovně realizátorem kampaně.