ilustrační obrázek

Modernizace trati Brno-Přerov, 2. stavba Blažovice-Vyškov

12.12.2023 0:30

dokumentace pro vydání územního rozhodnutí (DUR) zde:

 

Předmětem žádosti o vydání rozhodnutí o umístění stavby nazvané „Modernizace trati Brno-Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov“ je stavba dráhy a stavby s ní související, spočívající v modernizaci, resp. novostavbě celostátní dráhy v traťovém úseku Brno-Přerov. Stavba je umístěna do koridoru stávající železniční trati, avšak díky novému trasování na výrazně vyšší rychlost je umístěna také na nové pozemky převážně zemědělsky obdělávané. V zastavěném území obcí je nové vedení trati navrženo převážně na stávajících plochách pro dopravu, případně v jejich těsné blízkosti. Stavba zachovává stávající dopravní obsluhu území. V některých případech (v obcích Blažovice, Holubice, Rousínov) výrazně přibližuje místo zastavení k přirozenému středu zástavby.  Trať Blažovice – Vyškov je částí celostátní dráhy Brno – Veselí č. 340 a Brno – Přerov č. 300. Traťová rychlost je 80 – 100 km/h. Zároveň se jedná o součást sítě TEN-T (osobní doprava – hlavní, nákladní doprava – globální). Hlavním cílem stavby je zdvoukolejnění stávající jednokolejné (elektrizované) železniční tratě a celková modernizace trati v délce cca 22 km. Celá trať je nově navržena na návrhovou rychlost vmax = 200 km/h, které bude dosaženo díky rozsáhlým přeložkám. Na těchto přeložkách dojde mimo jiné k vybudování 3 nových tunelů (ražený dl. 975 m, hloubené dl. 700 m a 280 m) a dále také několika nových rozsáhlých mostních objektů, z nichž nejdelší je délky 633 m. V rámci stavby budou modernizovány čtyři železniční stanice a bude vybudována jedna nová jako náhrada za opouštěnou železniční stanici Rousínov. Ve všech stanicích bude nově zajištěn bezbariérový přístup na všechna nástupiště. Na trati bude instalováno nejmodernější zabezpečovací zařízení doplněné vlakovým zabezpečovačem ETCS. Všechny železniční přejezdy v rámci řešeného úseku budou zrušeny a nahrazeny mimoúrovňovými kříženími, tedy podjezdy a nadjezdy. Ostrovní nástupiště budou spojena s výpravní budovou podchody s umožněním přístupu osobám se sníženou pohyblivostí a orientací. Navrhovaný záměr umožní zvýšit především propustnost trati tak, že zavedená taktová osobní doprava se stane páteří IDS Jihomoravského kraje. Železniční spojení Brno – Přerov (jehož součástí je i úsek Blažovice – Vyškov) je uvedeno v „Rozhodnutí č. 884/2004/EC, příloha III“ Evropské unie a patří k přednostním projektům v rámci železniční osy č. 23 „Gdaňsk – Varšava – Brno/Bratislava – Vídeň“. Stavba začíná v km 23,900 (kolejové úpravy), resp. v km 10,400 (začátek kabelových tras v žst. Šlapanice) a končí v km 45,952 tratě v žst. Vyškov na Moravě.