O spravedlivější rozdělení peněz z daní usilují zastupitelé Jihomoravského kraje. Dnes (21. září 2023) na svém zasedání jednohlasně schválili zákonodárnou iniciativu Jihomoravského kraje ve věci změny rozpočtového určení daní (RUD) pro kraje.
Novela zákona by Jihomoravskému kraji přinesla v porovnání se skutečností roku 2022 navýšení příjmů do rozpočtu o 1,46 miliard korun.
Systém přerozdělování příjmů daní nastavili politici před dvaceti lety. Kritéria byla stanovena pevně a příjem z daní se například nezvyšuje ani s nárůstem počtu obyvatel. Na to Jihomoravský kraj doplácí. Má to dopady zejména v investiční politice a možnosti budování dopravní, školské, zdravotnické a další infrastruktury.
Spravedlivější přístup znamená nová jednodušší kritéria, která bude možné každý rok přepočítat, stejně jako u obcí. Kritéria budou zohledňovat počet obyvatel, délku krajských silnic, rozlohu kraje. Dále pak počet výjezdových základen záchranné služby, počty urgentních příjmů I. typu v krajem zřizovaných nemocnicích nebo počet žáků středních škol zřizovaných krajem.
Novela by měla vyrovnat rozdíly mezi kraji, kdy si, kromě Hlavního města Prahy, žádný kraj v přísunu peněz nepohorší. To ale za podmínky, že stát krajům v celkovém součtu přidá alespoň 6 miliard korun. Dále návrh počítá s tím, že se do rozpočtového určení daní přesune částka ve výši 4 miliardy korun, která byla dosud krajům poskytována formou dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravu krajských silnic.
Kdyby poslanecká sněmovna zákonodárnou inciativu přijala, představovalo by to v porovnání se skutečností roku 2022 pro Jihomoravský kraj zvýšení příjmů z RUD krajů o 1,46 miliard korun. Podle predikcí na další rok pak navýšení o 1,68 miliard korun, na rok 2024 o 1,74 miliard korun. Pokud by byla schválena pouze nová kritéria bez přidání žádných peněz, znamenalo by to pro kraj ročně navíc půl miliardy.
„Nikdy se nestalo, že by změna rozdělení daní pro kraje byla takhle daleko. Asociace krajů našla shodu s Ministerstvem financí na úpravě parametrů. Chápu, že tím vláda nechtěla komplikovat schválení konsolidačního balíčku, a proto je teď potřeba věc vzít do vlastních rukou a změnu rozpočtového určení daní předkládáme sami,“ okomentoval zastupiteli schválenou zákonodárnou iniciativu jihomoravský hejtman a člen klubu KDU-ČSL a TOP 09 Jan Grolich.
"Jihomoravský kraj čelí stále narůstajícímu tlaku na zlepšení dopravní infrastruktury a jejímu přizpůsobení mnohonásobně zvýšenému počtu vozidel v posledních letech. Současné rozpočtové určení daní nás výrazně znevýhodňuje ve srovnání s jinými regiony, a to nám brání plně realizovat naše rozvojové plány. Je na čase, aby stát přehodnotil tuto nerovnováhu a umožnil nám dostatečné zdroje na zajištění kvalitní infrastruktury a služeb pro naše občany. Jsme připraveni spolupracovat s vládou a najít společné řešení, které zajistí prosperitu našeho kraje a jeho obyvatel," uvedl Jiří Crha, náměstek hejtmana pro dopravu a předseda klubu ODS a SJM.
„Současné nastavení RUDu je pro Jihomoravský kraj naprosto očividně nespravedlivé a diskriminační, navíc nereflektuje zejména demografický vývoj v posledních dvou dekádách, který znevýhodnění našeho kraje dále zvyšuje," zmínil radní v oblasti vědy, výzkumu, inovací a IT a zároveň předseda klubu Pirátů Jiří Hlavenka.
„Na této iniciativě existuje průřezová shoda, podpořili ji i zastupitelé za ANO. Jsme pro každý rozumný návrh, který zlepší financování JMK. Je nám líto, že předchozí jednání nevedla k dohodě krajů se státem, nicméně věříme, že alespoň tato zákonodárná iniciativa povede ke kýženému výsledku, kterým je pro nás spravedlivější financování Jihomoravského kraje a potřeb jeho občanů,“ řekl šéf klubu ANO 2011 Milan Vojta.
„Nadále podporujeme iniciativy, které mají za cíl odstraňovat dlouholetou finanční nespravedlnost vůči občanům Jihomoravského kraje,“ připojil se za klub SOCDEM předseda Marek Šlapal.
„Politický klub SPD změnu rozpočtového určení daní krajů podporuje a již dlouhodobě upozorňuje, že současné nastavení vnímá jako nespravedlivé. Rozhodně stojí za pozornost navrhovaná změna výpočtu na základě délky silnic v krajské správě a zvýšení prostředků ze SFDI, protože vozidla opotřebovávají všechny silnice a čím je jejich síť větší, tím vyžadují větší údržbu, nakonec této argument od hnutí SPD zaznívá již roky,“ doplnil předseda klubu SPD Libor Bláha.