Transbordér přes řeku Moravu u Vnorov, téměř 10 kilometrů nové cyklostezky u Mikulčic a Kopčan nebo nové informační tabule na zajímavých místech kulturního a přírodního dědictví – Jihomoravský a Trnavský kraj uzavřou partnerství v rámci projektu, který má zajistit provozování atraktivní a bezpečné cyklistiky v příhraniční oblasti řeky Moravy.
Krajští zastupitelé na svém čtvrtečním jednání (22. června 2023) schválili nejen partnerství Jihomoravského kraje v tomto projektu, ale také závazek spolufinancování. Obojí umožní zažádat o evropské finance z Programu Interreg Slovensko – Česko 2021-2027.
„Celkové náklady v tomto projektu dosáhnou více než 108 milionů korun. Příspěvek z programu Interreg by měl činit celých 80 procent čili přes 86 milionů. Zbytek pokryjí oba sousední kraje a příspěvek ze státního rozpočtu,“ vyčísluje náklady projektu náměstek hejtmana Jan Zámečník. „O tomto výjimečném záměru jsme už informovali, ale až uzavření společného partnerství se sousedním Trnavským krajem nám umožní zažádat o tyto evropské finance,“ dodává Zámečník.
Zatímco trnavská strana se bude soustředit na vybudování nové cyklostezky za 1,96 milionu euro, Jihomoravský kraj se zaměří na stavbu transbordéru.
Transbordér o délce cca 63 metrů bude umístěn na betonových pilířích na březích řeky Moravy. Konstrukční řešení vychází z architektonické studie zhotovené v Huti architektury Martina Rajniše. Jedná se o dvoukabinové dopravní zařízení přes řeku Moravu, které umožní chodcům a cyklistům pomocí tahu za provaz bezpečné přemístění z jednoho břehu na druhý. Kabiny transbordéru budou na sobě nezávislé a umožní tak autonomní provoz v obou směrech. Celý systém pohonu kabinek je založený na energii vyvinuté lidskou silou. Stavba samotná svou jedinečností zatraktivní oblast podél toku řeky Moravy a společně s plánovanou cyklostezkou na slovenské straně zvýší povědomí o celém příhraničním regionu.
„Jeho prostřednictvím dosáhneme bezpečného propojení obou břehů řeky Moravy ve směru na plavební komoru VNOROVY II, napojení na EuroVello 4 a Moravskou stezku, Strážnici a Skalicu a cyklostezku Baťův kanál,“ vypočítává klady projektu náměstek hejtmana Zámečník. Jeho součástí bude také vybudování zastřešeného zázemí pro cyklisty a pěší včetně sociálního zařízení.
Celkové stavební náklady transbordéru přijdou na 57 milionů korun (již zmíněná finanční podpora z evropského fondu dosáhne 80 % způsobilých výdajů projektu, státní rozpočet přispěje 5 % a 15 % Jihomoravský kraj).
Předpokládaný začátek stavebních prací je v současnosti odhadován na podzim 2024. Jednotlivé stavební prvky budou z části realizované ve výrobní hale a následně v místě stavby montované a kotvené do jednoho celistvého objektu. Ukončení výstavby transbordéru kraj plánuje na podzim 2025.
Grafické řešení projektu naleznete ZDE.