Bude sloužit nejen turistice, ale mnohonásobně zvýší bezpečnost cyklistů, kteří se vydají na cestu mezi Blanskem a Novým hradem v Adamově. Nová cyklostezka bude dlouhá přes 4 kilometry, hned několikrát překročí řeku Svitavu, přinese tři lávky a dokonce jeden cyklomost.
Představitelé kraje ve středu 14. června 2023 podepsali smlouvu na zpracování dokumentace pro stavební povolení, realizaci stavby a inženýrskou činnost spočívající ve vyřízení stavebního povolení. Stalo se tak přímo v místech, kde nová cyklostezka vznikne – u mostu poblíž ČKD Blansko. Projektovou dokumentaci k nové cyklostezce a autorský dozor bude mít na starosti společnost Dopravně inženýrská kancelář z Hradce Králové. Tyto práce přijdou na 4 miliony korun (bez DPH). Celkové náklady na vybudování v poměrech jižní Moravy unikátní stavby jsou odhadovány na 202 milionů korun (bez DPH).
Střídavě na levém a pravém břehu Svitavy tak vznikne úplně nová liniová stavba. „Jedná se o vysoce frekventovaný úsek cyklisty s dojížďkou za prací, za službami a cykloturistikou. Proto je tolik potřeba zajistit bezpečnost cyklistů a oddělit je od motorovou dopravu od té nemotorové. Za další důležitý aspekt považuju její přínos pro snižování motorové dopravy na životní prostředí v bezprostřední blízkosti CHKO Moravský kras. Řada lidí si pro výlet do přírody určitě zvolí raději kolo,“ konstatuje náměstek hejtmana Jan Zámečník.
„Pro Blansko se jedná o zcela zásadní stavbu. Zatím musejí cyklisté na cestě k Adamovu překonávat frekventovanou silnici II/379, kudy projíždí tisíce aut denně. Hlavně v létě se v těchto místech vyskytuje obrovský počet cyklistů. Často se tam stávají dopravní nehody,“ vítá první krok k realizaci cyklostezky starosta Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.
Jihomoravský kraj zatím žádnou tak technicky a finančně náročnou stavbu cyklostezky nerealizoval. S ohledem na složitý terén musí být na několika místech postaveny opěrné a závěrné zdi, které umožní zachování dostatečné šířky stezky pro chodce a cyklisty. „Ty budou umístěny především v nejužších místech mezi dráhou a řekou. Tam budou umístěné také mikropiloty s ohledem na bezpečnost provozu na železnici,“ dodává náměstek Zámečník.
Financování nové cyklostezky chce kraj řešit z evropských prostředků z Integrované strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti – tedy v rámci Operačního programu IROP (spolufinancování do 85 % celkových uznatelných nákladů) nebo Státního fondu dopravní infrastruktury (limitní příspěvek SFDI 85 % z uznatelných nákladů stavby). Nová cyklostezka totiž povede na dálkové mezinárodní trase EuroVelo 9 a splní kritéria Evropské cyklistické federace na bezpečnost těchto dálkových tras.