Od ČKD v Blansku souběžně s motoristy frekventovanou silnicí II tř. 379 až po odbočku pod Novým hradem u Adamova vznikne nová cyklostezka.
Zadávací řízení na příslušnou projektovou dokumentaci pro stavební povolení schválili krajští radní a v těchto dnech byl záměr zveřejněn v Evropském věstníku veřejných zakázek.
„Nová cyklostezka o celkové délce cca čtyř kilometrů bude sloužit nejen pro cyklodopravu a cykloturistiku, ale jejím vybudováním chceme také zvýšit bezpečnost lidí, kteří tudy jezdí třeba za prací. Svede totiž cyklisty z úseku frekventované krajské silnice II/379 mezi Blanskem a Novým hradem u Adamova na bezpečnou trasu podél řeky Svitavy a železnice,“ vysvětluje náměstek hejtmana Jan Zámečník.
Vznikne tak zcela nová liniová stavba, kterou kraj postaví střídavě na pravém a levém břehu řeky Svitavy. „Předpokládáme, že celkové náklady projektu dosáhnou částky 202 milionů korun bez DPH. Jedná se o mimořádně náročný projekt, který bude rozdělen na 4 etapy. Stezka z terénních důvodů hned několikrát podjíždí pod silničními mosty a přechází přes tok řeky Svitavy. Tu přemostí tři lávky o šířce tří metrů a jeden cyklomost. Součástí projektu je i posunutí stávajícího brodu a jeho následné napojení na stezku pro chodce a cyklisty,“ popisuje podrobnosti náměstek Zámečník.
Vzhledem k náročnému terénu jsou na několika úsecích naplánovány i opěrné a závěrné zdi, které tak umožňují zachování komfortní šířky stezky pro chodce a cyklisty. Opěrné a závěrné zdi jsou navrženy především v nejužším místě trasy mezi dráhou a řekou, kde budou instalovány i mikropiloty pro bezpečnost železniční dráhy.
Protože cyklostezka povede na dálkové mezinárodní trase trase EuroVelo 9, hodlá kraj při jejím budování využít také evropské prostředky z Integrované strategie rozvoje Brněnské metropolitní oblasti – tedy finance z Operačního programu IROP nebo Státního fondu dopravní infrastruktury.
Jen projektová dokumentace na tento záměr přijde na 4,8 milionu korun (bez DPH). K dispozici by stavební povolení mohlo být do konce příštího roku, kdy se počítá s výběrovým řízením na dodavatele stavby a se zahájením samotné stavby. První cyklisté by se po části cyklostezky mohli projet v roce 2025.