Při řádění tornáda na jihu Moravy bylo zasaženo také krajské zařízení sociálních služeb, S -centrum v Hodoníně.
Protože zařízení jako takové bylo neobyvatelné, z dočasného krizového ubytování, kam byli klienti a klientky domova přemístěni, je zaměstnanci S - centra ve spolupráci s Odborem sociálních věcí Krajského úřadu JMK do týdne umístili do dlouhodobého ubytování v jiných pobytových zařízeních.
„Nešlo o jednoduchou věc, protože každý klient může mít jiné potřeby na péči a ubytování. Zaměstnankyně S - centra spolu s krajskými pracovnicemi z OSV JMK odvedly skvělou práci a znovu musím poslat dík i do zařízení, která naše klienty přijala. Osobně jsem se byla podívat v několik zařízeních, abych si ověřila, že klienti a klientky mají péči, kterou potřebují, a zároveň jsem s některými měla možnost promluvit a zjistit, jak se jim daří,“ uvedla radní pro sociální a rodinnou politiku Jana Leitnerová.
Odbor sociálních věcí krajského úřadu i ředitel S - centra Hodonín Václav Polách jsou v kontaktu se všemi zařízeními nejen z důvodu umístění klientů a klientek, ale také z důvodu personálního.
„Když jsme řešili, co bude nyní s personálem, rozhodli jsme se nabídnout zaměstnancům přímé péče, aby posílili personálně ta zařízení, kam zamířili i klienti. Znají se, mají navázané vztahy, takže nám to dávalo i logiku. Velmi oceňuji, že opravdu všichni zaměstnanci z S - centra chtěli dál pokračovat v péči a práci a že jsme našli pro všechny místo,“ přibližuje radní Leitnerová. Pro personál kraj také pomohl zajistit psychologickou podporu a řeší i další možnosti zaměstnání pro pracovníky v nepřímé péči.
Ve spolupráci s Odborem investic Krajského úřadu JMK a ředitelem Poláchem také odbor sociálních věcí řeší obnovu poničeného zařízení. Budova S - centra byla dle posudků statika sice poškozena, ale je stabilní, proto se v posledních týdnech shromažďovaly podněty k projektu na obnovu.
„Nejde pouze o opravu střechy či oken, zaměřujeme se i na to, aby zařízení odpovídalo současným materiálně-technickým standardům, bylo komfortnější pro klienty i pro zaměstnance. Také se chceme poučit z živelní katastrofy, která zařízení postihla, a zaměřit se více na možnosti evakuace. Řeč je i o snížení energetické náročnosti a úpravách s ohledem na měnící se cílovou skupinu klientů,“ doplnila radní Leitnerová s tím, že se nepočítá s výrazným snižováním kapacity zařízení ani s demolicí objektu. „Skelet budovy je v dobrém stavu a pevně věřím, že nynější stav využijeme jako příležitost pro další zvýšení kvality prostředí,“ dodala na závěr.