Informace o zdravotnické dokumentaci

Poskytovatel je povinen vést a uchovávat zdravotnickou dokumentaci v listinné nebo elektronické podobě nebo v kombinaci obou těchto podob a nakládat s ní podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů a jiných právních předpisů a vyhlášky č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů.

V případě zániku/zrušení oprávnění k poskytování zdravotních služeb poskytovatelů s místem provozování na území Jihomoravského kraje se při nakládání se zdravotnickou dokumentací Krajský úřad Jihomoravského kraje řídí zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, v platném znění (dále jen „zákon o zdravotních službách“), a to zejména § 57 – 64.

  1. V případě zániku oprávnění na základě rozhodnutí poskytovatele zdravotních služeb
    uveřejňuje krajský úřad na úřední desce na žádost poskytovatele informaci o jeho záměru ukončit poskytování zdravotních služeb nebo o záměru ukončit poskytování zdravotních služeb v organizační složce státu či územního samosprávného celku (§ 59 a 61 zákona o zdravotních službách).

    Informace o záměru poskytovatele ukončit poskytování zdravotních služeb musí vždy obsahovat:
    – datum ukončení činnosti,
    – datum, do kterého lze žádat o předání zdravotnické dokumentace poskytovateli zvolenému pacientem,
    – adresu pro podání žádosti o předání zdravotnické dokumentace.

    Pokud hodlá v poskytování zdravotních služeb pokračovat jiná osoba, uvede se tato informace v oznámení.

    Pokud v poskytování zdravotních služeb nepokračuje jiný poskytovatel, přebírá zdravotnickou dokumentaci včetně jejího soupisu Krajský úřad Jihomoravského kraje (viz níže).
     
  2. V případě zániku oprávnění na základě rozhodnutí krajského úřadu (§ 60 zákona o zdravotních službách)
    je poskytovatel povinen předat zdravotnickou dokumentaci a její soupis krajskému úřadu do 10 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí.

    Při převzetí zdravotnické dokumentace postupuje krajský úřad podle § 63 zákona o zdravotních službách. Zdravotnická dokumentace je krajskému úřadu nebo jinému poskytovateli předávána na základě předávacího protokolu, který obsahuje soupis dokumentace, identifikační údaje předávajícího a přebírajícího, datum a účel převzetí. Soupis dokumentace obsahuje jména, příjmení a data narození nebo rodná čísla pacientů. Obdobně se postupuje, předává-li zdravotnickou dokumentaci poskytovatel zdravotních služeb jinému poskytovateli.

    Oznámení o záměru ukončit poskytování zdravotních služeb a žádosti o zdravotnickou dokumentaci zasílejte na adresu:

    Krajský úřad Jihomoravského kraje
    Odbor zdravotnictví
    Žerotínovo nám. 3
    601 82 Brno
     
  3. V případě úmrtí poskytovatele zdravotních služeb
    je ten, kdo žil se zemřelým poskytovatelem ve společné domácnosti (nebo osoba mu blízká nebo jiná osoba podle § 57 odst. 1 zákona o zdravotních službách) povinen oznámit úmrtí poskytovatele krajskému úřadu a zajistit zdravotnickou dokumentaci tak, aby byla chráněna před nahlížením nebo jiným nakládáním neoprávněnými osobami nebo ztrátou.

    Krajský úřad Jihomoravského kraje následně postupuje podle § 57 odst. 3 a 4 zákona o zdravotních službách:

    – Neprodleně zabezpečí zdravotnickou dokumentaci tak, aby byla chráněna před nahlížením nebo jiným nakládáním neoprávněnými osobami nebo ztrátou na dobu, než si pacient zvolí nového poskytovatele.

    – Oznámí převzetí zdravotnické dokumentace nebo její předání jinému poskytovateli způsobem v místě obvyklým a na internetových stránkách Jihomoravského kraje tak, aby byla zajištěna co největší informovanost pacientů; v oznámení uvede adresu, na které lze žádat o předání zdravotnické dokumentace jinému poskytovateli.

    – Zajišťuje pro pacienty výpisy nebo kopie zdravotnické dokumentace v rozsahu potřebném pro zajištění návaznosti poskytování zdravotních služeb; činnosti související s pořizováním výpisů nebo kopií zdravotnické dokumentace může vykonávat pouze zdravotnický pracovník.

    -Neprodleně prokazatelně zajistí předání zdravotnické dokumentace poskytovateli zvolenému pacientem na základě písemné žádosti. Žádost musí obsahovat jméno, příjmení a rodné číslo pacienta, adresu jeho trvalého pobytu nebo místo hlášeného pobytu na území ČR, a dále identifikační údaje zvoleného poskytovatele. Žádost podává pacient nebo jím zvolený poskytovatel, který musí k žádosti připojit písemný souhlas pacienta (např. podepsaný registrační list).

    – Pokud poskytovatel zajišťoval pro zaměstnavatele pracovně lékařské služby, oznámí krajský úřad tomuto zaměstnavateli převzetí zdravotnické dokumentace; následně ji předá jinému poskytovateli určenému zaměstnavatelem.

Pokud zemřelý poskytovatel vedl zdravotnickou dokumentaci pouze v elektronické podobě, umožní ten, kdo s ním žil ve společné domácnosti nebo jiná osoba dle § 57 odst. 5 zákona o zdravotních službách krajskému úřadu přístup k informačnímu systému, ve kterém byla dokumentace vedena.